Chcieliśmy stworzyć w Krakowie dobre przedszkole prywatne w którym dzieci rozwijają się w swoim rytmie mając jednak do wyboru bogatą paletę jakościowych możliwości rozwojowych, które uzywamy w spokojnym tempie grupy, co najważniejsze-systematycznie i konsekwentnie (nie raz, dwa razy na rok). Przedszkole ma w swojej ofercie różne zajęcia dodatkowe, dzięki czemu każde z dzieci na pewno znajdzie coś dla siebie. Zmieniamy je po cyklach widząc rozwòj dzieci, planujemy je przemyśliwując możliwości dzieci i doprowadzając do nich. Zajęcia dodatkowe są celowane w grupę, nie ulegają modom, są porządnie przygotowane przez psychologów rozwojowych, mają na celu wzmacniać dydaktykę i rozwijać naturalne zainteresowania dzieci, wzmacniać ich naturalną ekspresję, wpsomagać naukę regulacji i dialogu, funkcje poznawcze, dostarczać wiele frajdy i doświadczania w relacjach, budować je. Ważne jest dla nas także poczucie wpływu i to żeby dzieci zobaczyły siebie w kazdej sferze oraz to żeby rzeczywiście mogły z nich skorzystać. Celem jest źeby dzieci zobaczyły że warto próbować ròżnych aktywności, działać celowo i twòrczo, żeby poznawały proces uczenia się i zmiany, co uodparnia ich naturalnie na porazki, uczy wytrwałości w radości, jednocześnie ważne dla nas jest to, żeby razem z nami uczyły się własnych, szerokorozwojowych strategii uczenia się, wzmacniały się na kolejny etap tworząc realną gotowość do etapu szkolnego, który nie jest tylko związany z nauką ale też rozwojem społeczno-emocjonalnym.
Zajęcia autorskie Przedszkola Harmonii, umiejętnie wplatane w codzienność i ofertę, dzieci się bawią i uczą a my sprytnie w małej grupie, wzmacniamy indywidualne umiejętności, organizujemy je tez przy wspóldecydowaniu dzieci okresowo dla systematyczności:
- „Logimyki” czyli: specjalnie przygotowane gry logiczne na różnych poziomach wieku, dobrane przez naszych neuropsychologów
- „Klockotriki”- zajęcia przy użyciu różnego rodzaju wymagających i przede wszystkim fascynujących, różnorodnych klocków. Dzięki temu dzieci z własnej motywacji, przy pomocy prowadzących z ochotą rozwijają wyobraźnie przestrzenną, planowanie i twórczość a przy tym rozwijamy twòrcze opowiadanie i symbolikę, wspòłpracę i dialog, wymiennie z * "Origami" ( niżej)-
- "Chodzą słuchy"- aktywne zabawy połączone ze śpiewem, wzmacniające koncentrację słuchową, aktywność muzyczną i tor oddechowy przy uzyciu prawdziwych instrumentów ( skrzypiec, pianina, gotar, ukulele, bebnów, harmonijek, fletów i instrumentów afrykańskich) oraz programòw słuchowych rozwijających funkcje słuchowe w zabawiez min do nauki obcego języka, praca na rytmie i melodii.
- „Jakby to było” -spontaniczne wstawki teatralne rozwijającą ekspresję, twórczość, pamięć, wczuwanie się w role. Dzieci chętnie zamieniają się w reżyserów, aktorów lub aktorów z pacynkami, scenarzystów i tworzą własne spektakle, z własna narracją. Czym to się ròżni od przedstawień skontrolowanych przez dorosłych? Dzieci na bieżąco aktywnie ustalają razem i wymyślają historie, dialogi, scenografię, ucząc się twórczego odnajdywania pasującego do kontekstu i wątku tworzonej historii. Uczą się ustalać oraz brać pod uwagę zdania innych. Nabierają poczucia wpływu, rozwijając kreatywność.
- „ Wszystkie kolory tęczy ” – zajęcia oparte na rysunku, malowaniu poznawaniu sztuki, próbowanie róznych form, dzieci wychodzą ze swoim efektem, jednoczesnie rozwijają wiedzę o sztuce, przy tym wnioskowanie i porównywanie. Próbujemy różnych rodzajòw sztuki realnie, tymi samymi narzędziami co arttyści.
- "Opowieści naszej treści" - zajęcia z klimatem opowieści w kręgu i tworzeniem własnych opowieści w rytmie, ze wzmocnieniem sensorycznym, pobudzającym koncentrację słuchową, sprawność językową, monitoring, narrację, twórczość, wnioskowanie społeczne. Bardzo ważne dla integracji logicznego myślenia i twórczego działania z aktywnym słuchaniem i przeżywaniem różnorodnych emocji wspólnie.
- Eksperymenty i próby instrumentalne-pianistyczne, gitarowe, przy uzyciu bębnów, harmonijek, instrumentów afrykańskich, ukulele - instrumenty w Harmonii sa prawdziwe, dobrej jakości, są pomocą jak każda inna. Dzieci maja możliwość uzywania instrumentów do relaksu, chęci eksperymentowania, zabaw miedzy sobą. W takich sytuacjach, opartych na naturalnych chęciach nauczyciele dyskretnie cieniują wprowadzając 1 wskazówkę, dzięki której dzieci nabywają elastycznego doświadczenia rozwijającego funkcje słuchowe, regulację, kontakt z emocjami, małą motorykę, wzmacniaja procesy akomodacyjne oczu ( potrzebne do przepisywania z tablicy na dalszycm etapie), uczą się poczucia wpływu i poszukiwania rytmu, melodii, pracy z cisza i głośnością, róznorodnością dźwięków, integracji z innymi tonami ( instrumentami), uczy się wpsólpracy z rówieśnikami.
- Kółko przyrodnicze- Angażujące zabawy multimedialne, eksperymentowanie ( fizyczne i chemiczne) , ćwiczenia uważnej obserwacji swiata przyrody i aktywnego, przyjemnego gromadzenia wiedzy wg zainteresowań dzieci na temat zwierząt i ich życia, w małych grupkach; tematy zmieniają się semestralnie, także za zainteresowaniami dzieci.
- Koncerty- doświadczanie muzyki przy uzyciu prawdziwych instrumentów jest naszą cykliczną tradycją. Rozwijamy funkcje słuchowe potrzebne do rozwoju języków ale także do pielęgnacji i rozwoju wrażliwości.Rozwòj kulturowy krok po kroku jest dla nas tak samo ważny jak rozwój zabawy.
- Wycieczki rowerowe -"rower z kolegą"-( w lecie)- wokół przedszkola w diadach,.triadach i w czwòrkach z kolegą i dorosłym, starsze dzieci w grupie. Są to wyjazdy plenerowe, przyrodniczo-sportowe.
- Wyjazdy edukacyjne spontaniczne- niespodzianki i ustalane z dziećmi- nauka w terenie- zdecydowanie częściej niż gdziekolwiek indziej, zwykle w zaskoczeniu. Dzieci to kochają :) i uczą się elastyczności, spontanicznej samoorganizacji, uczą się przewidywać, ufać i wnioskować, odraczac gratyfikację.
OSOBNE, cykliczne zajęcia przedszkolne:
- (1) Warsztat tkacki i (2) Warsztat szycia - (cyklicznie i wymiennie-- (1)- aktywności rozwijające małą motorykę, twórczośc i planowanie na krośnie ręcznym- grupowym i indywidualnych- wspólne i pojedyńcze ( wymiennie) tkanie oraz tworzenie tkaniny, ozdób, nauka uzywania narzędzi (2) Harmonia posiada własne maszyny do szycia, na których starsze dzieci mogą w towarzystwie dorosłych tworzyć proste wytwory, które biorą do domu.
- Warsztat pracy z materiałem; drewno, bawełna i metal-( okresowo) bardzo praktyczne zajęcia pracy z drewnem, obrabianiem twórczym materiałow, tworzeniem ozdób, zabawek- usprawniania koordynacji, małej motoryki, doświadczeń z materiałami, tworzeniem własnych wytworów codziennego użytku, dzieci wychodzą do domu z efektem własnej pracy
- Ze sztuką za pan brat- autorskie podejście -nasze dzieci po wyjściu z przedszkola wiedzą kim jest Frida Kahlo, Salvador Dali, Kadinsky, Van Gogh, Wyspiański, Matejko, Warhol, Monet, Abakanowicz, Klimt, da Vinci, Picasso. Rozpoznają ich, znają kilka ciekawostek z zycia. Penderecki, Chopin, Moniuszko dają się rozróźnić. Obcują z jazzem i różnorodną muzyką ( rockiem, muzyka klasyczną, rytmami kubańskimi, piosenkami dziecięcymi ale zawsze z jakościowo dobrą muzyką. Znowu- jest to bardzo powiązane z nauką języków i harmonijnym rozwojem . Wszystko w zaangażowaniu i fascynacji jaką proponują nauczyciele. Cyklicznie wracamy do sztuki i jesteśmy otoczeni nią w przedszkolu. Dzieci rozkochują się w sztuce razem z nami próbując się w niej na rózne sposoby. Przy okazji ćwicząc wazne funkcje poznawcze i umiejętność rozmowy na rózne tematy z użyciem wiedzy ale i rozumienia perspektywy II osoby, akceptacji różnicy skojarzeń i interpretacji świata. Wszystko wprowadzamy na tyle, ile dzieci chłoną, ich językiem wracając do tego i używając na co dzień dodajemy nowe po trochę które za jakiś czas ( w perspektywie 3-4 lat przedszkola) tworzy dużą różnicę. Zazwyczaj rozbudzona ciekawość dzieci prowadzi nas dalej i idziemy w to. Malujemy różnorodnie, rzeźbimy, tworzymy z materiałów jednoczesnie umiejąc o tym rozmawiać i odwoływać się do wiedzy, uproszczonej ale zrozumiałej i dającej ważne podstawy.
- Baza kategorialna jako część podejścia rozwojowego ® - w sposób przemyślany rozwojowo uczymy dzieci podstaw wiedzy. Poprzez kategorie i konkrety w zabawach, dobranych na znajomości dzieci aktywnościach, uważnie wprowadzająć tyle ile trzeba, w uproszczeniu dającym zrozumienie na którym w szkole można budować resztę bez obciążenia informacyjnego. Wchodzimy w świat; ekologii, ekonomii, matematyki, sztuki, muzyki, fizyki, chemii, biologii, anatomii, przyrody, geografii, historii a nawet polityki. Dzieci z Harmonii mają za sobą swoją pierwsza inicjatywę obywatelską -z której bardzo się cieszyły, szczególnie że w urzędzie potraktowano ich propozycję poważnie odpisując pismem urzędniczym. Pokazujemy możliwość poczucia wpływu tam gdzie ono jest, w każdej dziedzinie rozumiejąc świat dziecięcy.
- "Lekcja wszystkiego"- tajemnicza lekcja na której bardzo umiejętnie łączymy wiedzę, prace z rytmem i języki. 2 x w tygodniu.
- *
- Komponowanie i projektowanie z (!) własnym Musiconem - 1-2 x razy w miesiącu -rozwija umiejętności matematyczne i językowe, komppnowanie i projektowanie na opziomie II roku studiów wg badań ( o czym dzieic nie wiedzą, skupione na zabawie)
- Kodowanie na dywanie- 2-3x w miesiącu, w każdej grupie - rozwija umiejętności matematyczne i językowe
- Rytmika z instrumentem: warsztaty bębniarskie lub/i ukulele/harmonijce cyklicznie w każdej grupie, semestralnie
- Tequondo ze sportowcem- co tydzień w starszej grupie- rozwijamy siłę, sprawność, koordynacje i zasady fair play
- Gimnastyka z terapeutą sensomotorycznym co tydzień w każdej grupie, od wiosny do jesieni- mogą być prowadzone w lesie lub na łące
- Yoga I Yoga leśna dla dzieci : krótkie, systematyczne - zajęcia świadomości ciała i wpływu na swoje ciało, regulacji i zabawy w zwierzęta, od wiosny do jesieni- prowadzone w lesie lub na łące, ogrodzie.
- Warsztaty rękodzieła; makramy, wyszywania - systematycznie od 4,5 r.ż cyklicznie, wymiennie. Rozwija planowanie, myslenie, małą motorykę, koncentrację oraz wielozadaniowość poprzez rozwòj funkcji wykonawczych.
- Warsztaty stolarskie- mamy własną pracownię rzeźbiarską i stolarską!
- Ceramika -do wyboru: praca z gliną, rzeźbienie i towarzyszenie procesowi; co kilkanaście tygodni, wszyscy- dzieci wychodzą ze swoim efektem
- "Origami" - częste- w każdej grupie-krótkie sprzyjające zdobywaniu poczucia efektywności, uczące planowania, wzmanciające małą motorykę, wyobraźnię przestrzenną; będące okazją do ździwień i radości- dzieci wychodzą ze swoim efektem
- Warsztaty podróżnicze -( raz na miesiąc przez cały rok, przerwa w roku 2024/2025) - podróżnicy wprowadzają nas w fascynujący świat kultur, języków, zabytków i ciekawostek z rónych stron świata- rozwijamy perspektywe poznawczą i wyobraźnię, wiedzę na temat róznorodności.
- Taniec- cyklicznie co tydzień 10 -11 miesięcy w roku. Poznajemy style tańca, powoli uczymy się je rozróżniać. Rozwijamy koordynację wzrokowo-ruchową i słuchowo-ruchową, wrażliwość muzyczną, współpracę w partnerstwie, podążanie za muzyką i rytmem, samokontrolę , regulację, uczymy ekspresji celowej- wszystko to co potrzebne do rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego. Nie są to zajęcia skakania bezcelowego do muzyki elektronicznej czy zajęcia realizowane wg planu nie patrząc na to co dzieci z tego biorą ale uważne, skupione na dziecku, pracy w różnym tempie i dające wiele możliwości rozwoju i ekspresji emocji. W zajęciach pomaga psycholog rozwojowy. Często jest tak że dzieci które są zniechęcone nadążaniem w tańcu po roku cieszą się z niego i zaczynają się przez niego regulować. Dzieci uczą się też własnych indywidualności i działania razem z kolegami/koleżankami. Tańca poza tańcami jest u nas dużo w nauce regulacji i i rozwoju funkcji językowych prowadzonych przez ekspresję i róźnicowanie muzyczne. Takie zajęcia wspòłprowadzą psychologowie. Uczymy także języków z użyciem ruchu.
- Zajęcia z żywymi zwierzętami - cykliczne spotkania z gadami, ssakami i płazami. Semestralnie.
Dodatkowo płatne
- Teatr; wyjścia- wszyscy 4- 5 razy w roku ( 40-60 zł za spektakl), teatry przyjezdne realizujące podstawę programową są w ramach czesnego.
- Grę na instrumentach dla dzieci od 5 r. ż: ( dla chętnych) gitara, pianino, skrzypce, trąbka, saksofon, ukulele- do ustalenia między nauczycielem a rodzicami.
- Wycieczki górskie- płatność za busa.