Harmonia nie jest przedszkolem terapeutycznym. Terapia dotyczy tylko tej części dzieci która jest objęta integracją.
Opiera się na kilkunastu latach doświadczenia w pracy z dziećmi i rodzinami, z dziećmi z trudnościami emocjonalno-społecznymi, z osobami z ASD i w specjalistycznych programach neuroterapeutyczno - psychoterapeutycznych rozwijanych przez ostatnie lata przez założycielkę placòwki i współpracowników.
Metodyka terapeutyczna i rozwojowa ® jest wielotorowa, a jej pierwszą bazą jest wiedza neuropsychologiczna; diagnoza i praca neuroterapeutycznana oparta na indywidualnych mechanizmach obserwowanych objawów, w odniesieniu do trajektorii rozwojowej. Bazą drugą jest wiedza psychoterapeutyczna i praca na relacji z terapeutami wyszkolonymi psychoterapeutycznie lub poddanymi treningowi i superwizji terapeutycznej.
WZMOCNIENIEM terapii która odbywa się w naturalnych warunkach i stwarzanych do tego sytuacjach, ćwiczeniach, zabawach, jest sprzęt neuroterapeutyczny, ktòry może być używany u starszych dzieci . Używany jest on do stymulacji funkcji tworzących umiejętności poznawcze i społeczne. W tym:treningi słuchowe, EEG-biofeedback, HEG-biofeedback ( tylko w Harmonii) , EYE tracker ( tylko w Harmonii sprzęt sprowadzany ze Szwecji) stymulatory poznawcze i programy neuroterapeutyczne, zabawki interaktywne.
Celami terapeutycznymi są:
- wyrównywanie deficytów funkcjonalnych (neuronalnych) leżących u podłoża zaburzonych umiejętności u dziecka. Daje to możliwość usuwania lub łagodzenia tego co widoczne, czyli objawów/zachowań,
- uważne stwarzanie możliwości i sytuacji naturalnych wzmacniających wypracowane efekty, doganianie faz rozwojowych na bazie potencjału układu nerwowego dziecka,
- nauka tworzenia relacji na bazie relacji I rozumienia systemowego, dynamicznego, rozwojowego.
- rozwijanie poczucia efektywności i wpływu poprzez intensywną, codzienną pracę na mentalizacji, komunikacjiz wyzwań społecznych.
- aktywna praca z rodziną w kontynuowaniu adekwatnych działań w domu, praca komunikacyjna i spopeczno-regulacyjna całej rodziny.
- wsparcie psychoterapeutyczne i psychoedukacyjne rodzeństwa i rodziny.
Specjaliści
Terapia dzieci będących w spectrum wysokofunkcjonujących ( tylko takie dzieci zapraszamy do grupy integracyjnej 10 osobowej, ktòre będą w stanie w niej się rozwijać dając możliwość rozwoju innym) w Przedszkolu Harmonia ( po kwalifikacji ) jest prowadzona przez psychologów, neuroterapeutów i psychoterapeutów w wielopoziomowym systemie co czyni ją najbardziej wyspecjalizowaną terapią w mieście Kraków i w Małopolsce. Prowadzona jest w trzech kontekstach. Pierwszy to sala przedszkolna. Dyskretne interwencje nauczycieli- psychologów/neuroterapeutów w kazdej sytuacji (w którego role wchodzą rożni specjaliści -terapeuci o wykształceniu psychologicznym, w części psychoterapeutycznym) i wychowawcy w naturalnie pojawiających się sytuacjach-stymulacja i restrukturyzacja komunikacji, zachowań społecznych i radzenia sobie z emocjami, ćwiczenia adekwatności reakcji.
Drugi to osobne zajęcia terapeutyczne ze specjalistami; psychologami, neuroterapeutami, psychoterapeutami, neuro/logopedami, terapeutami procesów przetwarzana sensorycznego. Każde dziecko z trudnościami emocjonalno-społecznymi niezależnie od informacji zawartych w orzeczeniu objęte jest obowiązkowo: indywidualną terapią psychologiczną neurorozwojową, sensoryczną oraz terapią grupową w małej grupie, intensywnym wsparciem psychoterapeutycznym i psychoedukacyjnym rodziny.
Trzeci kontekst to cotygodniowa, intensywna treningowa praca z rodziną. Przedszkole Harmonia wnosi zatem do Krakowa i na południu Polski zupełnie nową jakość dla rodziców których wysokofunkcjonujący autyzm i dawniejszy w nazewnictwie Zespół Aspergera wymaga solidnego wsparcia. Odpowiednio prowadzone dzieci z ASD wnoszą bardzo dzużo do grupy dzieci neurotypowych, ucząc się nawzajem od siebie i ze sobą. Dlatego przykładamy dużą wagę do współpracy wszystkich rodziców oraz odpowiedniego doboru do grupy. Dzieci ktòre nie mają trudnościami rozwojowych mogą wspólnie rozwijać umiejętności komunikacyjne, spoleczno-emocjonalne i poznawcze na bazie tych samych wyzwań oraz edukacyjnych, niejednokrotnie zdobywając w rozwoju wiecej na tym etapie dzięki uważnej pracy całej grupy, większym możliwościom i większej ilości kadry która pracuje że wszystkimi. Dzieci uczą się także na co mają wpływ oraz komunikowania swoich granic, potrzeb i uczenia się od różnych osób.